Thursday 13 October 2011

.: AIMAN & ABU:.

AIMAN dan ABU merupakan 'member' karib masa di sekolah... dua-dua ni rajin belajar... Hasilnya PMR diorang ni 'marvelous' la... dapat straight A (sejuk perut ibu mengandung).. alhamdulillah... tak cukup dengan itu, rezeki diorang bertambah bila dapat tawaran ke SBP (sekolah berasrama penuh) yang sama di Johor.....

Di sekolah baru, mereka masih lagi dikategorikan sebagai pelajar yang sangat 'ulat buku' (kat mana-mana buku, sampai awek pun buku)..  sehinggalah SPM (2005), beberapa hari lepas raya.. masing-masing gigih berusaha (sampai mata lebam & bengkak-bengkak macam nak terkeluar sebab tak cukup tido) menjawab....


Beberapa purnama kemudian........
Hari yang di'nanti' sangat-sangat oleh AIMAN & ABU telah tiba (hari result SPM keluar awal 2006...) ' neves' sangat-sangat ni....

AIMAN: "weh abu!!! amacam spm ko???? aku straight A dowh.... ko mesti 'gempak' gile kan??' (padahal MOTIF nak bitau yang RESULT sendiri 'gempak', mode: bangga)

ABU:"hmm.. tahniah bro.. alhamdulillah.. nikmat rezeki tuhan bagi.. aku biasa-biasa je dari kau.. A aku kurang sekali ganda dari kau ('half' dari result ALI)

AIMAN:"ehh, ko biar betul... tipulah kau!!!" (buat aksi 'gedik' tak percaya)

ABU:" yer, betul... takkan aku nak tipu.."

AIMAN:"itu je ko dapat?? sikitnya A ko.." (ALI tersengih selamba)


Lepas beberapa bulan 'result' SPM keluar....
AIMAN:"wei ABU... aku dapat offer foundation UTPot.. buat engineering.. best giler...ko??

ABU:"aku dapat 'matrik'.. alhmdulillah... dekat area melaka.. tahniah dekat kau...

AIMAN:"ye ke?... (nada macam orang mengantuk nak makan pelempang)... ok..."


Di alam universiti....
Perbualan yang kedengaran di talian telefon (dek kerana ABU rindu pada sahabatnya -AIMAN tak kisah)

ABU: "assalamualaikum man... ko sekarang study mana??"

AIMAN: "walaikumussalam.. aduh kau ni... dah foundation kat UTPot, mesti lah study sini... U lain apa 'kelas' nak 'compare' dengan UTPot... jangan pula ko nak tanya aku amik kos apa... sah-sah aku amik engineering.. 'course' profesional, tak mainlah yang biasa-biasa ni... Ko pulak?

ABU:"owh.. baguslah ko... mantap seyh.... aku UPMot.. ambil 'course' biologi' mikrob..

AIMAN: " hmmmm.. tak famous la course kau.." (nada pelik gilla.. konon-konon tak pernah dengar)

ABU:"hmmm"    

(realiti sekarang, kos lain tak pandang 'except' engineering, medik, accounting, & law.. SENANG nak dapat keje katanya...................  apa nak jadi..)


EMPAT tahun kemudian...
ABU:"assalamualaikum man.. kau pekaba?? jarang dah kau 'call' aku sekarang...

AIMAN:" waalaikumussalam.. aku sihat...biasalah 'busy' sikit... kau sekarang dah kerja??

ABU:"aku belum lagi.. 'actually' sekarang aku buat 'further' study lagi dalam bidang genetik di UPMot... inshaallah lepas belajar, aku akan kerja dengan 'research institute under goverment'... Ko kerja mana man??? mesti company 'BEST' ni... mana mampu aku nak 'SETARAF'  dengan kau.. ('COURSE' pun profesional kan...) kerja mana?? PETRONAS?? SCHLUMBERGER?? SIME DARBY??? bla bla bla....." (gigih ABU meneka  sampai 'list'kan 40 company yang 'top')....

AIMAN:"hmmm... aku kerja dekat MINLON jer..

ABU:" bukan ko electrical engineering ke??? (mode blur, camne boleh buat benang pulak)

AIMAN:" hmmmmmmmmmm... aku KANTOI masa belajar kat UTPot... study tak habis.....

ABU:"..................................................


 I'm just wondering... which one is ABU and which one is AIMAN in this picture??

~ke'gagal'an adalah KEJAYAAN yang tertangguh, di sini pentingnya USAHA & DOA..
~one more thing, please avoid TAKABUR (one of mazmumah behaviour)
 *pesanan untuk aku (yang tak pernah lari dari sifat TAKABUR) dan kalian.. inshaallah


(cerita ini rekaan 'semata-mata'.. tiada kena mengena dengan sesiapa.. HAKMILIK my 'w.o.r.d.s' )

3 comments:

Nurul Lalala said...

padan muka..berlagak sangat!!! haha..

محمد رازيق said...

haha... tu lah pasal wani.. thnx sbb lawat blog yg x seberape ni.. hehe

ME CTCT said...

hahahaha...rse nk belasah je aiman time mula2 bce2..lasts keje biasa...kepadanan mukanya itu terserlah..hihi

usaha tangga kejayaan..jgn takburr :D