Sunday, 22 January 2012

Si jejaka dan telekung

Kelmarin menemani teman karibku, seorang jejaka mencari keperluan asas wanita. Pelik, gila. Bukan keperluan harian wanita, tetapi keperluan di atas dulang hantaran. Bila mana detik ijab dan kabul menghampiri, beliau ke sana ke sini mempersiapkan diri, bakal ditabal raja sehari.

Ungkapan dialog dari si teman karib ketika berhajat mengintai beg tangan Sembonia berlari-lari anak di minda “Hai Sem, Bonia ada??”. Aku terpaku, kaku, beku. Tidak berkudrat untuk menjawab.

Maaf sahabat, soalan kau susah yang amat. Memerlukan fakta yang konkrit dari pihak Sembonia.

*********

Mentari kian meninggi. 180 darjah meninggi di atas kepala. Perut berkeroncong dalam sendu, menyanyi ketika lapar. Suara dahaga kian mengundang, mencari lubuk makan.

Mu nak makan mana Ghazik??” Dialek teman karibku, anak jati Terengganu. Lidahnya tidak mampu bergetar seperti insan biasa tika melontar sebutan aksara R. Aku akur setelah beratus kali gagal mendidik si teman untuk menyebut aksara R. Moga kau lancar ketika melafaz akad terutama bila menyebut nama si bakal isteri.

“Aku tak kisah. Mana-mana boleh. Sup UK (urat keting) ada, nasi ayam penyet Wong Solo pun ada”. Respon ringkas buat si teman. Mengharap beliau tidak mengkaji susur galur nama Wong Solo.

“Dekat sini, mu tahu tak kedai jual telekung?”. Si teman kembali berbicara, bila mana tiba di lubuk makan Wong Solo.

“Celah mana kau nak pakai telekung sahabat. Ketayap jauh beza dengan telekung. Jangan kata kau mahu tukar jantina”. Hati bermonolog sambil diiringi derai tawa kecil. Sedikit nakal. Lupa, si teman mahu mencari barang hantaran buat si bakal isteri.

Telekung buat si isteri.

*********

Senyum dan sapaan dari pembantu kedai telekung Siti Khadijah disambut mesra oleh aku dan teman.

“Cari telekung encik? Pakai saiz apa?”. Pertanyaan si kakak pembantu kedai itu mematikan akal.

“Saya tak pakai telekung kak.” Jawapanku sedikit loyar buruk, bagai dahagakan penampar dan penerajang. “Saya teman kawan saya kak. Dia cari telekung buat hantaran”. Sambung bicaraku.

“Itu akak tahu, kamu memanglah tak pakai telekung. Lelakikan? Ingat kamu yang nak kahwin”. Balas si kakak pembantu kedai, pedas. Ada hati nak duga aku. Mungkinkah disebalik bait-bait itu tersirat niat  nak mengorat dan mencaras aku? Maaf, perasan.

“Telekung ini ada tiga saiz adik. Saiz S, M da L. Saiz telekung ikut saiz muka”. Sambung si pembantu kedai, sambil diperhati teman karibku. Teruja aku mendengarnya.

Pertama kali melibatkan diri dalam pembelian telekung, pelik juga bila mana saiz telekung bergantung saiz muka. Kalau muka tembam tak ingat, maka saiz L jawabnya.

Mu rasa tunangmu pakai saiz apa??” Tanyaku buat si teman.

“Entah. Aku dok pasti. Mu rasa Lia pakai telekung saiz apa?? Balas temanku sambil mengeluarkan gambar tunangnya yang bersaiz pasport dari dompet. Aku keliru. Apakah saiz muka di gambar passport bisa dizahirkan di alam nyata?? Hak hak

Mu tanya aku?? Mu silap besar. Kalau mu tanya muka Neelofa, aku confirm S. Pergi telefon Lia.” Cuba memberi solusi buat si teman. Setelah 30 minit si teman berbincang dengan tunangnya melalui rangkaian panggilan telefon, maka saiz M menjadi pilihan hati.

Kami berlalu pergi dengan pantas, tidak tahan dikerumuni kaum hawa memandangkan ketika itu hanya kami berdua kaum Adam. Terasa hot.


Kedai telekung yang kami kunjungi, sekitar Bangi.

**********

Bagiku, telekung yang dijadikan hantaran tika perutusan dulang raja sehari adalah antara hantaran yang terhebat buat si isteri. Mungkin harganya paling rendah berbanding hantaran yang lain seperti kamera DSLR, Samsung Galaxy Note, baju Zhang Toi mahupun jenama Dorothy Perkin tetapi nilainya adalah antara yang tertinggi.

Simboliknya hantaran telekung membawa maksud yang tersirat. Mengingatkan si suami agar mendidik si isteri akan tanggungjawab pada-Nya.

Moga telekung hantaran itu tidak sekadar hiasan dengan kekal berbentuk ‘kipas’, mahupun ‘bunga’ sehingga ke anak cucu, tetapi disarung si isteri selagi mana bisa dipakai tika menghadap-Nya. 

*********

Buat teman karibku, Ahmad Fikri Samsudin (rakan seperjuangan di universiti dahulu), selamat melayari bahtera perkahwinan. Moga berkekalan ke akhir hayat.
Jadi suami yang baik dan setia, tidak perlu bermain kayu tiga melainkan kayu golf.

Harapan aku satu sahaja, moga kau dapat praktis sebut R dan berjaya sebut R sebelum lafaz akad. Takut tersasul sana sini sebut nama bakal bini. Perlu juga diingat, mu bukan Lisa Surihani. 

p/s: Bagi gua kawan yang sejati adalah kawan yang sanggup menemani  kawannya membeli barang hantaran, terutama barangan untuk kaum hawa. Masa itu, citarasa membeli pun dah macam kaum hawa. Sikit-sikit pink. (^_^)



80 comments:

jemarisuri said...

tahniah utk kwn awk...tentu seronok time memilih brg hantaran kan..

semoga perkahwinan yg dibina berkekalan hingga ke akhir hayat..ameen

NURUL NADIAH MAMAT said...

baru saya tahu saiz telekung tue ikut muka.....saya main beli je....ihihihi....

congratulation to your friend.....razik bila lagi?hehe..

Kaspa Yobel said...

Kunjungan perdana gan :D
ditunggu kunjungan baliknya sekalian beri dukungannya untuk saya, Thanks :D

erma nazillah said...

wah,encik razik bila lg? hehe..

amin's journal said...

ko ble lak raz???

Halimatun Sa'adiah said...

anda bile lagi??

Terbang Bersamaku said...

kira oklah tue temankan kawan beli brg hantaran, nnati bila turn awk tak lah rasa kekok nak beli hantaran kn...? ehhehe...=)

aiEz said...

assalamuaklaikum ajik,hahaha..lawak la ko nak duga akak kat kedai tu dan terus ko pulak yg diduga,ehehe...kirimkan salam buat sahabat yg bakal berumahtangga tu ye...bila lagi ajik?<=====soalan sama buat diri sendiri,huhu

GrApE@KhAiRuL said...

heheh...bestnya diorg dh nk kawin...moga bhagia di dnia mahupn akhirat..insyaallah...nak jd pmpuan ke?xyah la..blaja je cm na org pmpuan wat keja,jgn jd pmpuan dh la...ye?heheh

Miss Red Apple said...

saya pon nak kawen tp xdak calon lg.. sabar menunggu imam yg ditentu oleh allah hadir dlm hidup sy...(^_^)''>

regard:
miss red Apple

teratai said...

pengalaman seumur hidup tu,cari brg2 hantaran memang memeningkan n meletihkan!

aiinaini said...

ermm bila lah sampai time saya nih... xsabar rasanya...huhuhu

lieynanilaz said...

tahniah pada kaan...saya pun masih menunggu giliran...

Telor Power said...

sampai kan tahniah pada member ko bro....

AmirFX said...

Nice info bro.. Aku pun baru tahu gak kalau nak beli telekung tu ada saiz dia sendiri... Nway, tahniah untuk kawanmu...

Cik TeN10 said...

Tahniah la utk your friend..lepas ni maybe turn member awk pulak teman awk belikan brg hantaran..tak gitu ? :p

Semoga mereka bahagia hingga akhir hayat :))

Ahmad Fikri said...

assalamualaikum si Rara ~

Terima kasih la sbb teman aku hari tuh g shopping n belanja makang skali ~ nnt dtg ganu kabo ye!

em, next time, bile mu nak beli barang hantaran....gtaw la aku. aku leh teman. maklumla, time tuh ak dah pakar kot citarasa kaum wanita. ~ hehe

yg bab 'R' tuh, terima kasih byk2 la sbb ko x mmg org yg paling gigih ajarin aku hingga skrg ~ hehe. nk wat cmne, lidah pendek (wlpon time jelir pnjg je)~ ak akn cube wat yg trbaek time akad nikah nnt ~ hehe

pape pon, ak nk ucapakan smoga maju jaya dalam penulisan. ak yakin mu mmg dpt pg jauh! percaya la ~ bab jodoh tuh, kite kne usaha. spt ustz azhar pesan ~ hehe ~ tu je la rara, moga2 kita dpt jumpe lg. doakan smoga prancangan aku dipermudahkan ye ~ :) salam

fathiahRAIHANA said...

amboi, sikit sikit pink, hek3.
rajin btul temankan mmber eh.


tahniah utk depa ^^

Nur Zulaikha said...

alahainye..sweetnye teman kwn cari hantaran..moge2 hantaran itu bukn sekadar hantaran ttp mempunyai maksd yg sgt mndalam..^_^..tahniah buat temanmu yg bakal membina 'masjid'..

L said...

waa. pengalmn kot bro.. huuu. L pun xpenah lagi kot.. huu


jom renung2kan..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2012/01/kenapa-ilmu-itu-penting.html

Cikgu Ma said...

berapa umo ni nak kawen dah?jeles plak..ekeke...akak dah banyak umo, belum ada rezeki..

**pink?? alergik!!

disebalik tabir | AIR TANGAN

Ayen... said...

walaupun tudung yg hargenye mgkin x smpai rm100 tp jika dipakai slalu akan membuatkan si pembeli merasa begitu dihargai kan.ape2 selamat pengantin baru buat sahabat tuan semoga berkekalan hingga akhir hayat....amin.

Akim Iqbal said...

aiseh. jeless benor bila orang sembang pasai kawin ni

LelakiSemalam said...

indah bila mula melalui alam-alam itu ...

salemaziz said...

tuan belog bile nak kawen. heheh..btw congratz kat member tu. :)

Joe_Hans said...

boleh tak aku nak kata aku sebak baca entry nie??? adeyh...lelagi bab2 Telekung adalah hadiah terbaek.. agreed!

Alieza Dayasari said...

sesi beli barang hantaran.. merupakan sesi yg agak lama....
perlu dibelek2...
huhuhu.......
mmg perlukan kawan yg betul2 sejati.

NIZAM said...

u are really good friend ok. sanggup temankan kawan beli barang hantaran.

anyhow, awk bile plak nak kawen? ha..

Sham said...

lu bila plak bro..?jangan bagi jawapan loyar buruk haa...

Sha. N. said...

hehehehe...
Mana tau lepas ni dapat seru.

ainnoraini said...

tahniah buat kawan tu yee...
tuan punya tanah ni bila lg yee...kalau ada jgn lupa jemput...

aReLaN said...

betul tu.jangan sekadar jadi hiasan atas dulang hantaran je kan.al-quran pon sme gak.hmmm..bagus betul teman member cari hantaran.empunya blog ni ble lak???hehehe

hanaahmad said...

kawan mithali. lepas ni Fikri pula temang mung beli kain telekong ye dok? ;p

chemay said...

rajennye teman kawan cari barang hantaran.
tak apaa.
nanti giliran awak.
suruh dia temankan semula okay?
:)

akuamir said...

haiah,, ta sabau na kawen ea,,haha..^^

ikatankasihku said...

tolong belikan saya telekong, size L yer.. =D

schaze zainn said...

saya pun tengah pening nak cari hantaran untuk pihak lelaki..hikhik

p/s: ok tak harga telekung kat sana?hihi

adan said...

tahniah untuk kawan ko bro..

Muhammad Saiazuan Norhalik said...

hmm bru ku tahu yg barang hantaran ni ada makna tersirat :)

Original CikTeddy said...

suka ayat last tu..bisa dipakai tika mghadap menghadapNya..hmm,indah rasanya.hehe
neway,thniah buat kwn awk =)

HeNRieTTa JoSe said...

Tahniah buat kawan awk....sweet jerks dengar lelaki tu pilihkan dan belikan sendiri hantaran buat bakal istri....sering juga bakak pengantin beli sendiri hantaran dan tukar...

Tiramisu Fatiema said...

Salam razik baru sempat singgah..Tahniah..utk membe tu..hehe..pening jugak ek cari barg hantaran..haha..bab lofa konfiden je..huhu..

Vee said...

Nice blog..and what a funny things about barang hantaran hah....:)

pisau belati said...

Pembunuh Tanpa Bayang :

selamat berbahagia juga buat teman kamu.

dan bila pula giliran kamu agaknya ya?

KhaiRin - anies said...

hahahahah..

tahniah utk kwn tu...

Alin Marlini said...

awak mmg sahabat yg blh diharap...nnt time awak..srh dia temankan plak..hehehe

Papa Mifz said...

semoga kwn mu tuh bahagia hingga ke akhir hayat...amin...

sudipVSsenduk said...

alahai.. cute nye kalau kaum adam shoping barang hantaran tanpa ditemani kaum hawa ni, sweeeeet je, hihihi

hamzah ian said...

aku blm ada pengalaman. tiba2 berangan sendiri bila baca

EZAN IDMA said...

razik pulak bila nak beli telekong utk bakal isteri?

Nelly The Strange said...

amboi ..sweet .. tahniah kat kawan
:)

Miziey said...

Lisa SughiHani ek? heheh.
Tahniah buat teman mu ghazik. Heheh.
:D

hara said...

tahniah buat beliau
nt lps2 ni dh pndai la tu..hehe

ctpayong said...

Memang sangat simbolik tapi wajar ambil iktibar dari apa yang dikatakan simbolik itu. Usahlah sekadar ikut2tan memberi telekong sepertimana orang lain. Wallahua'lam.

AziziBasyah said...

Rara,

Aku rasa akak jual tudung tu orang Melaka la..haha

Btw, Tahniah Fikri..!!!

L said...

amboi kater kat lisa nmpak.. haha.. xleh ni..

jom hayati..=)
lolz-l.blogspot.com/2012/01/amanahnyer-sahabat-rasulullah.html

Marcella said...

sikit2 pink???


adoi...



ps:tp tak semua pompuan suka pink... :)

nurkaloi said...

kelaaass...mesti syokk !

wan nurul hezrina said...

kira banggalahnie temankan membr kamcing g carik barang kaum hawa..oklahtuh..kalau sebut kaum hawa mmg banyakler kaler pink=)

MaryaYusof said...

Salam Mohd Razik...
Sebelum ni tersilap Mohd Razak :p

Masa akak kawin dulu, masing2 beli hantaran sendiri...tp pergi sama-samalah so, xjd masalah tersalah beli atau tak berkenan..hehehe

Selamat Pengantin Baru buat kawan kamu Mohd Fikri tu ye :)

CIK MIN - MIN said...

Assalamualaikum....wah entry yang menarik untuk d baca..min2 suka bc entry2 tentang penyediaan brg hantaran dan sewaktu denganya...
:D

Tihara said...

moga urusan dia nanti berjalan dgn lancar..Insya Allah :)

zazaw said...

hehe.
seronok sebenarnya membe dan belah dgn lawak jenaka

saya kalau buat gitu
kena cubitan manja

izatty fatihah said...

tahniah utk kwn yg nk nikah tu..
wahh terasa sbb sy juga gagal mnyebut aksara R :P

a little less conversation said...

ni pesen nk wt surprise tanak bwk pmpn ler tu..last2 kne gak tnye tuan empunye bdn ye tak..

mu bila lg ghazik?

zulhilmi tempoyak said...

hahahah...

keadaan mmg complicated..;p

Khairul Antasha said...

pasni sapa2 ada gf/tunang tu xyah la tunggu nak bg hntaran baru nak hadiah telekung..try buat ms besday ke..apa2 je la.. pasti pompuan sgt hargainya..

iszieylyanziy said...

haha,,,dapat alquran n telekung dah cukup bermakna

Aimi Rosli said...

tak tahu kenapa, rasa terhibur baca cerita ni. kelakar. lagi-lagi part tengok gambar passport tentukan saiz telekung.

Hans said...

sangat setuju dengan ayat akhir warna merah tu
hehehehe


P/S : Nak Minta Tolong Bantu Hans Menang iPad 2

http://hanspunyablog.blogspot.com/2012/02/pusingan-akhir-contest-gadget-impian.html

A retarded kitty said...

sekarang ni jarang tengok telekung jadi barang hantaran

Aisyah Aina said...

comel je tak boleh sebut R. haha

bestnya cari barang hantaran.

Juno said...

Haha sikit sikit pink.

Ini entri favorite aku hari ni.
Mengingatkan aku yang kaum lelaki tak sehampeh yang diuar uarkan.

Terima kasih.

Prettywrite said...

ingatkan pasar siti khadijah tadi..jauh pulak menyoping..kikiki..
betul tu..ni lah kawan sejati ni..kawan nak kawen pun saggup temankan beli barang kawin kan..:)

cimöt said...

terpaksa bercitarasa pink laaa plak kan..hahaha..how sweet mae...

Faidhatul Arfah said...

tahniah untk kawn :)

Amanina said...

tahniah bwt awk sekeluarga..smoga kekal hingga ke akhir hayat :)

SimplySeoul said...

tunang cari sendiri brg hantaran. biasanya ada org tolong, mgkin mak, saudara perempuan. tp ni kira special sbb tunang pilih sendiri :)

khel kamarul said...

kalu bab beli telekung.. beli je. saiz tu oter la..

norhuda ain ahnaf ahnor said...

Pihak kami ada menyediakan jualan secara online barangan handbag, dompet, cadar, eyewear, belt, jam tangan, pakaian wanita, tudung & telekung murah dan harga berpatutan. Boleh dijadikan barangan hantaran.

layari blog kami di
ONLINE STORE
atau PHOTO PRODUK