Sunday, 11 November 2012

Terjemah

Padat.

Itulah kata yang bisa diungkap tika ini. Lambakan tugas.

‘Kromosom’, ‘gen’, ‘DNA’, ‘saiz nuklear genom’ dan beberapan lagi. Gabungan aksara yang acapkali bermain di celahan serebrum.

Lupa. Gabungan enam aksara yakni ‘kahwin’ menerajui permainan itu.

“Ajik, boleh tak kau jangan mengeluh?” Aku bermonolog. Meniru dialog kaunselor tersohor.

Langkah diatur, satu persatu. Komputer riba dihidupkan. Comel, potretku terpampang di cerminan komputer riba. Oh, perasan.

Aroma wangian ‘glade’ menyemarakkan suasana romantis di bilik usangku. Berlatarkan lagu “sudah cukup sudah” dendangan Nirwana Band. Karat, oh karat.

*****

Jari jemariku mula ligat menari di atas papan kekunci komputer riba. Otak diperah.

“Ocu!” Suara Diha, anak buahku, berusia 27 bulan.

“Ya Diha. Nak apa sayang? Ocu nak buat kerja.” Tanyaku pada Diha.

“Ocu, ya uci uci na mo to yok cuuu..” Diha menjawab.

“Oh, adik nak susu ya? Nanti Ocu buat.” Aku menduga.

“Ocu. Ya yik ya ya ocu mo cu.” Diha menjawab. Muncung mulutnya.

“Adik nak susukan? Susu tin Ocu boleh buatkan. Susu yang lagi satu, Ocu tak mampu buat. Kena tunggu mama.” Aku membalas. Loyar buruk.

“Ocu, ya yik yut yak!” Diha separa merengek. Terus memalingkan badannya. Kelihatan calitan coklat keperangan di belakang seluarnya. Oh, itu sememangnya bukan sisa Cadbury.

Wangian ‘glade’ berubah aroma. Serta merta.

Lagu “sudah cukup sudah” kutujukan buat Diha.

Diha kudukung, kami berlalu pergi.















*****

Luahan kata itu tidak mudah diterjemah.

Barangkali di bibir itu ceritanya suka, di hati pula ceritanya duka. Antara tersurat dan tersirat.

Usah ‘mudah’ untuk ‘menterjemah’.

p/s: Hari ini gua menjaga Diha sepenuh hati. Seronok Diha panjat-panjat belakang gua, tarik rambut gua sedang gua leka memerah otak. Tak dapat bayangkan bila gua sudah mempunyai anak.

109 comments:

miza kimbum said...

mcm2,soo unik kanak2...:D

smbotak said...

yayik = tahik...
orang bujang kena banyak belajar bahasa tambahan ni.

si ngokngek said...

practice makes perfect.anggap itu praktikal sebelum menjejak dunia rumah tangga.harhar~~

♥ Nana BamBam ♥ said...

comel dengan pelat nya tu..huhu

blog-tips-kurus said...

bagus! bagus!

dah ada anak sendiri nanti senang.. ehem!

teha said...

omeii nyee budak tu.. hee :)

Rapunzeel Cikilolo said...

ohooo? tak pyh paham. tunjuk je ape yang terlintas :)

Chic Na said...

okla tu. boleh praktis sekali. comelnya anak buah awak. :)

BlueiceButterfly said...

comel je..hehe nasib baik faham dia cakap pe :)

leakedknowledge said...

waahhhh cumel...ak terlebih imaginasi mbaca sambil mbuat simulasi..gerak bibir...luahan kata tu aku phm..adakah aku sudah boleh berkahwin n mmiliki anak? blom berkahwin ttpi sudah mmiliki ciri2 kebapaan? hihi...

erma nazillah said...

tukar kerjaya kpd babysitter pulak ye..hehe

Jna marcello said...

PMP - practice makes perfect
hehehe oklaa tuu daa boleh main timang anak sndri laks ;D

Gieyana said...

tak paham bahasa kanak2 nih although anak dh 5 thn..:-)

Best entry..penuh dgn isi2..:-)

Aleeya Atinza Saaid said...

diha cam ckp jepun lak heheh comel...

Cik Pensil said...

haha . pengalam perlu dikutip dari awal :)

man yusoef said...

Haha..aku kalau melayan anak sedara aku boleh je setakat diorg naik2 atas badan, buatkan susu, mandikan tu...tapi kalau bab basuhkan berak tu memang aku lari jauh2...hahahah

hara said...

bahasa puitis yg sangat meaningful!

haz said...

hahaha. comel je diha tu. geram2

bce dialog bile dh ckp tang ya yik yak tu dh taw dh.. kne cpt tgkp bhse budak ni. kalau x mcm tu la jdinye. cadbury cair yg kluar. (mcm ade pengalamn jge budak je) kihkihkih

dh boleh jadi bapak org ni.. kawen nanti jgn lupe jempt. hihihi salam kenal jga =)

Wan Zulqhairi said...

Kalau anak saudara aku ni 2-3 minit je main ngan aku. Minit yang ke-4 mulalah berlari sana sini tak terkejar.

intanfirdaus247 said...

kalau awak ada anak tentu awak bapa yang penyayang! hehehe

LiLy @ MaMaQiStInA said...

hehe..comei jer... :)

CikMunBlogger said...

hehe , terjermah bahasa baby lah nie kan . comel je dye . bijak sungguh kasi tahu yang dia berak .

missSenget said...

anak sedara aku demam harini..

kesian..batuk + hingus meleleh je..

sayu betul tgk budak2 tak sihat ni..
teman dia pi klinik..

ada ciri2 mak mithali tak aku..? huahaha..

whitecappuccino said...

bagusnya diha dpt pak sedara yg penyayang. lagu tu akak suka ler :)

Remy hazza said...

tu pic diha ker ?....comel sangat.....
dah pandai buat susu ok ler tu...... senang org rumah nanti......

nana fiena said...

sejuk perut diha tu pak menakan dia sanggup jaga dia :D

Amirul Verdasco Nadzri said...

"Comel, potretku terpampang di cerminan komputer riba." ---> ceh..haha harus pingsan.

All those 'cadbury' things, aku tak kesah.. yg aku kesah pelat budak kecik nih. kdg2 boleh menyebabkan aku naik angin sbb otak tak mampu digest..haha

MawardiYunus said...

budak2 huhuuh

MawardiYunus said...

budak2 huhuuh

aiEz said...

ajik,hehe kata2 peyat dier sangat cumel...membuatkan aku jugak jd kanak2 seketika,hehe...

*ajik,tak lepak twitter meh?lama tak nampak..hrp ko sihat2 jer ajik..

KorN said...

diha tu pempuan kan.. hehe... so ape lagi, boleh lah ko kawen dah.. ekekeeke.. tpi aku tak tahu berapa umur kau...

NORSHAHFEZA HAMSAN said...

comelnye=)

norhidana said...

hehehehe... lagu sudah cukup sudah tu lagu utk anak akak tido, ngn lagu teman pengganti... kelas kan

takpe, amik pengalaman jaga diha dulu sebelum jaga anak sndiri

umialya said...

sib baik ucunya fhm... hihihi

redza said...

sila kawen cepat2..buleh main2 ngan anak sendiri pulak

Nizam.Ariff said...

memang seronok bermain + lihat keletah budak baya-baya Diha tu...

hainom OKje said...

Ye setuju.... mulut kata lain....sebab nak jaga hati, hati kata lain sebab terpaksa!!! hu...hu.... selau jugak berlaku tu.... nak buek cam ne Ziq... redho ajelah!!!!!

Taulah lu sok kalau dah ada anak....he..he... tak sempat nak buat entry....

hainom OKje said...

Ye setuju.... mulut kata lain....sebab nak jaga hati, hati kata lain sebab terpaksa!!! hu...hu.... selau jugak berlaku tu.... nak buek cam ne Ziq... redho ajelah!!!!!

Taulah lu sok kalau dah ada anak....he..he... tak sempat nak buat entry....

Cik TeN10 said...

Hahahahh yg dpt difahami ialah yayik = taik ...
Xpe2 practice make perfect !..kira ok ler tu baduh taik dh lepas kan =p

Cik Muda said...

comellllllllllllllllllllllllllll nyewwwwwwwwwwwwwww!! bebysiter la kejap tu...~

Lya Colours said...

dah macam cakap jepun plak. hihi cute

the malay male said...

Ada ciri bapak mithali

Mardhia Yusof said...



sweetnya diha..

so fatherly rupanya.

fadzli Amir said...

Hahahaha....itulah kelebihan ada anak2 menghiburkan....."cepat2 le"...hehehhehe...

Bulan Syurga Firdausi said...

syukran komen n ziarah sy tuan.. :) kain putih tu...

LiNda said...

bahasa kanak2 yg kiut miut.sila la belajar memahaminye, nnti da ade anak senang :)

KAMIHIDUP said...

:)

4feet8 said...

pandainya diha cari ocu nya..kehkehkeh..anak2 buah saya pun, kalau yak, misti cari ayah mereka..semulajadi tanpa disuruh-suruh lagi..kehkehkeh..

fiza said...

Belajar dari skang. Nanti dah ada anak nanti senang ☺☺

iKhRam said...

x pernah mampu mendengar lagu sudah cukup sudah...

lagu tu mngingatkan pada kisah sedih..

diha.. nak cucu yer..??

khel kamarul said...

Assalamualaikum.

1st time bace entri ni.

1st time bace entri drpd blog ni.

1st time bace entri yg ditulis oleh blogger mcm ku.

Serius nice!

Lain drpd blogger yg sblm ni saye bace.

Teruskan tulis cam ni. Terhibur dgn bahase tu.

inila yg aku cari. folo. folo. sbb nnt dpt bace. bkn sume ak folo.

in b4, ingat ke entri kali ni sgj buat gye mini cerpen, rupenye gitu semua.
Assalamualaikum!

kay_are said...

memang seronok tengok telatah budak2 ni kan =)

dhiashahida said...

klu lu da ada anak..mstu lu jadik parents yg penyayang..;)

Kasih Salina said...

haha..takpe, praktikal dulu seblm ada ank sendiri..

norh said...

salam kenal kembali

ramai yang tak suka menzahirkan apa yang tersirat...

Lelaki Ini said...

dia berak ghupanya.

Leeza dayasari [santai leeza] said...

sekarang ni musim org kahwin... sana sini undangan.....

Karukord Jagau's said...

macam baca cerpen la (^__^)

Muttallif said...

Baca 3 kali, baru faham :)

CekbOlat-bOlat said...

pehh bhsa apakah ? sesungguhnya anda bruntung punya anak buah . kita ? harapkan abang . kini abg harapkan kita . bercerai berai -_- la katakan .

tapi sungguh . seronok baca lelaki jaga budak . kehkeh

Cikgu Ma said...

jangan anak tabung uji sudah...hehe

Ainismaira said...

comell.. bile bace bunyi macam die dah buang air beso je.. hehe

Hanis MY said...

wahh bolehlah tolong jaga ken hamza lepas ni hehe..

azieazah said...

Baru tahu yaaa... heheheh

khaifaiz said...

Penat dia terangkan.. Akhirnya calitan coklat baru lu paham bro

mummy alisha said...

bukan senang ada anak tau... jarang lelaki nak mengasuh anak!

Nong Andy said...

wa gelak la bro.. tang cadbury tu eekekekekek..

sudah cukup sudah... (anak aku pon jerit-jerit di kereta tadi nyanyi lagu ni ekekekek. tapi part tu jer yg dia tahu :P )

♥ Miss Hearty ♥ said...

alololo..omeinya budak tue :)

Farah Zahid said...

manusia takkan menjadi remaja belia dan dewasa tanpa fasa bayi dan budak kecil..

jeely jelly said...

kahkah ! sekali baca terus gelak :D comeynyeeee diha :D
eh kite same lah, ucu :)

Fendy said...

best ayat2 ni....puitis

Haris Khairuddin said...

memang hebat sape dapat decipher ayat tu.. hoho. ;p

susah sangat cakap, terus tunjuk kat Ocu dia..? senang. action speaks louder than word.

bai baizura said...

hewhew. ok lah tu dh blh nk jg budak. tak lama blh dh kawen :p

Mr. Firdaus Windey said...

Ocu, cuh yak... heheh...

~aYu~ said...

suka ayat-ayat tu.. uncle penyayang ni..

chemay said...

anak sedara chemay cakap pelat2 cenggini,.
memang nak kena cubit lah tu jawapnyaa,
haha

*huiyooo org bujang basuhkan berak dak kecik? kagum nihhhhh :-O

~aYu~ said...

suka baca ni.. mmg uncle yg penyayang..

kaishin said...

terserlah sifat kebapaan ko bro, bleh dah tu..heh

Azian Elias said...

salam kenal..

belajar sikit2 dulu ye..

izan mama mia said...

bagus...hihihih...

etuza said...

http://ezawarna-warnakehidupan-etuza.blogspot.com/
datang mewarnai laman anda...tq ya

etuza said...

dah follow ya..tq

Nur Zulaikha said...

adoiii..rase nk tergelak je bace entry ni..tp dg gelak pun... :P

Nur Zulaikha said...

adoiii..rase nk tergelak je bace entry ni..tp dg gelak pun... :P

Si Matatajam said...

Comelnya...jaga budak2 ni kadang2 menenangkan hati tau..tapi bila dia x buat perangai la..ha ha..

Puan Kutu said...

diha berak ye?masak la ocu nak basuh.haha taik anak org mmg kita geli sikit,tp Insyaallah taik anak sendiri mmg tak..semoga cikgu jadi bakal bapak soleh.haha

baby comel said...

membaca entri ni dgn penuh senyuman.. Cepatlah Diha dikau membesar supaya nanti kau takkan lupa jasa Ocu mu itu :)

fifie said...

Diha comellll. Hehe. Memang best layan karenah budak budak nie ocu

ANNA MARIANA said...

hehehehe.. anna pula jadi mak usu swaktu berusia 8 tahun kalo x silap...haaa, muda kan...dan skrang anna dah 23 tahun...

CikNana said...

bah,nda lama lagi tu kau lagi beranak..hehehe..

Kesuma Angsana said...

salam kenal. Nice blog. TQ sudi follow KA & dah follow u back ye 1210

Miss Zahirah said...

mmg x fhm lgsg.. tergeliat lidah bca.. hehehe..
btw, bls kunjungan kt cni ;)

Mrs Velentine said...

follow sini

Payeh Kuced said...

sepatah haram aku tak paham apa yg dia cakap.. hahaha

nanti boleh buat persiapan nak jadik ayah laa tuuu

Ninja said...

Kadang2 orang pandai pandai buat kesimpulan sendiri berdasarkan pemerhatian peribadi. -_-

Err, cuba banyak kali untuk ajuk apa Diha kata. Tapi tetap tak faham apa yg dia cuba kata sebenarnya T.T

Alfi Kasran said...

haha..terror betul boleh faham bahasa baby..

myu said...

Belajar dari sekarang menjadi suami dan ayah yang baik dan penyayang :)
Comelnya diha ;)

Bidadari Besi said...

Comelnyaaa Dihaaaaa! :D

ct kektus said...

hehee. nanti dah ada anak sendiri lagilah seronok. ;)

Miss A said...

ahahahahahahah, budak tu berakk! ;D

So cute, awak kena lebih alert lah :)

Hnahdy said...

nanti ajar anak.. (eh2 anak pulak)...

kena belajar bahasa budak2

[PCL] said...

Salam Raziq...best wat jage bebudak kecik, bisa menguji kesabaran...buat diri lbh matang...jgn lupa jemput pcl bila kawen nt. k.

Shahada Fauzi said...

hhehe..comel jek..bahasa bebudak kecit..kekadang rase macam berinterkasi dengan alien je kan? hehe..

Poi Blogger said...

hehhe,, comel je kan,, haaha

Poi Blogger said...

hehhe,, comel je kan,, haaha

Selendang cinta said...

hehehe..kalo anak saya tatatatatattaa..memanjang aje tata nyer..hihi

aku HaniAsyira said...

time ni lah boleh bayang kan.. hahaha.. coklat..

Mimie Najib said...

#1324
Banyaknya cerita disini..InsyaAllah akan bca 1 persatu.. :)
tQ juga sudi singgah blog sy & follow..klau sudi singgah la selalu ye.. :)

Myera Nyera said...

comelnya ^^