Wednesday 12 October 2011

soalan CEPUMAS~~~

Jarum jam dinding di bilik aku berdetik (jarum pendek pukul 1, jarum panjang pukul 11).. mata aku masih segar merewang (esok siaplah....) tengah aku leka dibuai lamunan, tiba-tiba teringat soalan cepumas abang aku masa last weekend (kat dalam kedai sate samuri-tengah tunggu sate), bunyi lebih kurang macam ni "kau bila nak kahwin???" tersentap 'ayam' aku dibuatnya...mungkin soalan spontan ni terpacul keluar bila dia tengok aku duduk tersengih-sengih (macam kerang busuk) sambil memerhati sekumpulan siswi ukm sebelah meja (jarak 2 kaki je) bukan apa, seronok tengok keakraban diorang...(^_^) macam mana nak jawab ye soalan ni (mode playsafe).. akhirnya setelah berfikir dengan nekadnya aku pun jawab "insyaallah, lepas habis study dan dah kerja..." mungkin sebab jawapan aku yang agak klise dan 'playsafe', abang aku menunjukkan respon yang kurang berminat sambil mencebik mulutnya "cari yang elok-elok, rupa semua belakang cerita...pastu jangan lambat sangat... jangan sampai Diha kahwin dulu (Diha-anak buahku yang baru umur setahun 3 bulan... errkkk).. biar abah & mama dapat tengok semua anak dia dah kahwin... (part ni touching sikit)" Jawab aku ringkas "inshaallah".. apepun, sebagai seorang lelaki aku perlu buat preparation awal-awal walaupun aku ni muda lagi, bukan last minute (macam study bila esok nak exam).. sebab tanggungjawab seorang suami sangat berat.. menjadi ketua keluarga, membimbing isteri & anak-anak ke arah kebaikan, mendidik mereka, memberi nafkah yang halal, memberi kasih sayang, menjadi 'baby sitter' sambilan, menjadi 'driver', bla bla bla... yup!! aku akan buat yang terbaik... inshaallah..

Ingat.. JODOH TIDAK DATANG BERGOLEK, yang penting berUSAHA dan USAHA itu tidak melanggar batasan dalam Islam.. (dipetik dari saifulislam.com) ~~~pesanan untuk diriku dan kalian semua~~~~

credit: iluvislam.com

"Jodoh di tangan Tuhan dan manusia wajib berikhtiar mencari dan memilihnya sesuai dengan ketentuan yang ditentukan oleh-Nya"


6 comments:

aimi said...

wah this entry very CEPUMAS!! haha.. lagu p. ramlee.. foyo..

محمد رازيق said...

haha.. aimi... is it interesting aimi??? if not, please give your suggestion... thanks for ur support aimi... haha.. i'm really like this song.. hikhik.. fuyo ke poyo aimi??? hehe

ME CTCT said...

semoga cepat2 dpt jodoh yang sebaikitu :D

محمد رازيق said...

inshaAllah ct..moga ct pun sama :)

Unknown said...

jodoh ni sangat sukar dicari,bkn cam nk cri baju...lau sekrang ni rmai yg cple tp diorg yakin ke yg 2 jodoh diorg...inyaallah selagi agama di hati,Allah akn permudahklan segala urusan....insyaallah

Sya_Merpati Putih 88 said...

semoga cepat2 betemu jodoh dan mendapatkan jodoh yg terbaik...=)

~btw, sy pun slalu jugak kena tanya soalan cepumas macam gtue...huhuhu...letih nk jawab..~