Tuesday 11 October 2011

~~~MATA~~~

assalamualaikum... aduh... (sila JANGAN MENGELUH, itu tugas anda.. bisik hatiku.. hehe.. macam ayat novel pulak) dari dua jadi empat, dari empat jadi enam...teka teki tu.. siapa tahu????? jawapannya adalah MATA.... dari dua biji mata jadi empat sebab pakai CERMIN MATA, jadi ENAM MATA sebab 'gigih sangat' duduk menghadap mikoskop (model ZEISS, Axioplan) sambil mata 'meliar' mencari signal pada interfasa sel (kerja-kerja study aku)...sedang asyik saling bertentang mata dengan mikroskop ni, perut pula 'MEROYAN' suruh mata tengok jam... PERUT: "woi MATA!!! kau tak penat ke??? aku dah letih ni... aku lapar.. cuba ko tengok jam pukul berapa??" MATA: "ok.. kejap ye aku tengok... jam tunjuk pukul 12.15..." waaa!! rupanya dah 4 jam aku menghadap mikroskop.. (TAKE NOTE:bukan nak riak nak beritahu rajin) huhu.. kesian mata aku... bila cerita pasal mata ni, teringat cerita ustazah masa sekolah rendah dulu (mengimbau kenangan lama masa ber'hingus-hingus', huahua).. ustazah selalu cerita nikmat mata... katanya: " mata ni nikmat Allah yang dikurniakan pada kita...bukan hak kita dan hanya pinjaman sahaja... sampai satu masa, akan ditarik balik... jadi kita kena guna sebaiknya... bukan pada hal-hal tertentu sahaja.. nanti dah jadi kufur nikmat.. jaga juga pandangan, jangan bagi mata meliar sangat... yang penting gunakan MATA melihat kebesaran Allah.." kata-kata yang bermakna, terima kasih ustazah.. sayang ustazah...




Entry ini di 'post' sebagai alternatif nak bagi mata aku 'rehat' dan sedikit belaian 'kasih sayang'.. INGAT mata itu nikmat dari-Nya.. jaga juga pandangan.. (lepas ni, jangan GIGIH sangat asyik nak 'usha' & mengINTAI awek je kalau dekat luar..Sila CONTROL mata bila MATA meroyan nak 'usha' awek!! kalau tak tahan sangat TUTUP je MATA sambil jalan.. -pesanan untuk diri aku yang 'degil' dan kalian-

No comments: