Saturday, 31 December 2011

Putus Cinta

Empat mata pegun pada kotak kaca. Saksi buat ceritera cinta. Hatiku jiwang, bertambah karat.

Diperhatikan, kayu ukur cinta kini lebih bersandar pada luaran. Rupa persis Aaron, terima tanpa ragu. Rupa persis Abon, tolak tanpa ragu. Lumrah manusia, cinta pada kecantikan, kesempurnaan. Aku tidak berkecuali.

Dulu, mama aku suka letak manik bentuk 'love' atas kuih raya. Cantik katanya.

Kepala, otak berat, jiwa melarat. Tambah larat, pabila ceritera jiwang berkarat menagih tangisan. Alkisah, tali cinta pasangan kekasih putus, separuh jalan bagai kentut tak habis. Si dara merana, bila mana kekasih hati bersikap durjana. Mahkota si dara tergadai, tidak bisa ditebus walau di kedai emas Poh Kong, mahupun Habib Jewel.

 Cinta yang dikoyak guna gunting.Sakit?

Pernah rasa cinta terputus?

Apa rasanya putus cinta persis berkhatan dilewat usia 40 tahun tanpa bius? Sudah tentu sakit, pahit, perit, tidak pernah manis. Sakit yang bisa buat pesakit menonggeng dan tertonggeng meraung, menangis.  Yakin sakit putus itu mampu menandingi sakit perut memulas mahu tercirit di dalam tempat duduk kereta.

Bosan akan tindak-tanduk mereng si pesakit putus cinta di layar ceritera. Rajuk sana, rajuk sini. Pujuk sana,pujuk sini. Gedik.

Habit membaling cawan kaca tatkala hati pecah. Bila hati sejuk,suruh bibik sapu, tidak sapu sendiri. Kritikal bila mana mahu ‘cabut’ nyawa sendiri. Berkilo ubat tidur, ubat gegat ditelan. Tidak kurang yang menghunus pisau kontot potong ikan didada yang berbulu lebat, konon Hang Jebat. Tidak lupa yang mahu pusing dunia menggantung kepala di bilah kipas. Hebat, akal di celah lubang punggung.

Pisau tajam. Tembus dada, terus tiada.

Cinta sesama makhluk, sekadar cinta duniawi, tak ubah persis drama bersiri Tentang Dhia, mahupun filem Ombak Rindu. Putus tak mengapa, boleh tumbuh semula macam gigi adik-adik tadika. Kumbang bukan seekor, bunga bukan sekuntum. Tidak perlu seksa diri, bunuh diri. Putus cinta sahaja, tidak perlu putus nyawa. Usaha dan doa pada-Nya. Mungkin jodoh kita dengan insan yang jauh lebih baik.

Biar putus cinta sesama manusia tapi jangan terputus cinta pada-Nya. Cinta pada-Nya merujuk cinta pada pencipta, cinta selamanya, yakni cinta hakiki yang tidak berganti.

Kredit: iluvislam

Pesanan buat aku yang berkali meroyan putus cinta, juga mudah lupa serta teman-teman blog.

p/s: Gua dah lali putus cinta. Putus cinta itu umpama pelali dalam diri gua.Boleh kata gua dah imun. Bila putus cinta, gua akan layan lagu Alif Satar 'Lelaki Seperti Aku' 44 kali untuk sesi motivasi diri. (^_^)

64 comments:

محمد أمين بن أريس said...

biar putus cinta manusia, jangan putus cinta Maha Esa..

PCL said...

kalau sakitnya putus cinta itu umpama khatan umur 40...pcl takmo lah!

telor power said...

aku setuju dgn pendapat muhammad amin tu

gedek! said...

pisang tu... seriau weh!

Sha. N. said...

Kalau tak nak rasa sakit bila putus cinta, jangan bercinta.

Kahwin je..That's the best way.
Berkawan biar beribu, bercinta jangan sekali..
hehehe...

Cikya said...

this is good. hampir memuji.
tapi tersembul perkataan "gila"
bila membaca notakaki.

haha.
dah lali putus cinta?
Allah. Sungguh kebal hati anda.
Gua tak pernah putus cinta...
jadi gua takut dengan orang yang banyak Ex-es..
logik bukan?

dia sudah biasa kecewa,
jadi apa salahnya andai kecewa sekali lagi.
Motivasi diri lagu Alif Satar selalu ada untuk diulang 44 kali. :)

✿Dear Yayah✿ said...

bila kite putus cinta...

Allah sbnrnya nak bagitau..mcm mana kite cari pun cinta manusia yg kononye indah bagai di syurga tu..sbnrnyahnya penuh dusta & kecewa. malah, kdg2 melalaikn. dan supaya kite kembali kpd DIA, mengejar cintaNYA yg satu. :')

ADEEYA said...

I like this entry :)

Shuhaida Subri said...

I like ur words!

lieynanilaz said...

kalau macam tu nak dengarlah lagu shila hamzah yg ditukar liriknya...nak gak motivasi...:)

imah said...

bro! this is awesome yaww!

btw, cari cinta untuk dikahwini, bukan stok geli2.. hehehe

Balqis Azhar said...

haha,

apsal lagu alif satar jdi motivation lak ni ?

btw , cinta yg hakiki tu cinta yg didorong oleh cintanNya.

sisdee said...

putus cinta tak pnah tapi pnah lihat kawan2 putus cinta :)

org kata cinta dengan manusia berpada2..biar lebih cinta pada ILAHI sebab manusia akan mungkiri kita tapi Allah sentiasa bersama kita :)

Tiramisu Fatiema said...

masuk jugak nama Aaron dlm nie..huhu..ombak cinta lah nie..dah imun ek..dasyat..huhu

asuhara sue said...

tersedak2 aaron setiap kali orang baca entri kau nih

Dinas Aldi said...

Hanya Dia tau apa yg terbaik untuk kita.

niezam said...

kalau aku kan, aku layan lagu meraung by tomok. syahdu gler. hehe

akuamir said...

cintakan bunga akan layu,,

cintakan manusia akan mati,,

cintakan ALLAH kekal abadi,,

itulah cinta,, CINTA YANG HAKIKI.. :)

Mr.Clive said...

perit.sakit.tapi life goes on.adesss

Alieza Dayasari said...

Putus cinta.. haha.. setiap org pernah laluinya..
cuma...
perlulah bangkit dr kesedihan. jgn dilayan putus cinta...

pAri-ParI tErbAng tiNgGi said...

:)

aimaniman said...

kalau dah imun, kene cuba dr cinta lain dik, dapat 'ubat' baru, mana tau lebih berkesan... terus Positif je 2 line...?

ridzuan sujari said...

khatan umor 40 tahun yang x leh tahan tu...!! haha.. tergelak guling2... hahah

aiEz said...

Assalam ajik,kenapa lah ceritera kisah hidup ko dan ak sama?byk betul persamaannya...baca kisah macam ni,bagai ditepuk dahi berkali-kali..bagai mengenang kisah yg silam...

maCy said...

putus cinta buat macy lagi kuat.

tapi kali ini jika putus lagi kes semakin berat..

MiszMaryaNe said...

perghh, penuh maksud tersirat betul,
berulang2 kali cik kena ulang bace,
tp x paham2 jugak yg tersirat tu, hehe..=)

erma nazillah said...

love your wriitng.berbunga-bunga,pnjg berjela-jela tapi ada mesej yg nk disampaikan.tak bosan kalau baca.kenapa x cuba nasib tulis buku?mana tau,klu ada rezeki,boleh laris.hehe :)

Mr. Sepet said...

wahh . . hebat ni . . salam kenal nuhh ..

dRopPuc!noo™ said...

Couple? rilek luuu!!!

http://droppucino.blogspot.com/2011/12/couple-rilek-luu.html

Hakimy Zamri said...

putus cinta ;') sob3..terbaik entri ni..thanks !

~SaL IjOu~ said...

x penah putus cinta sbb x penah bercinta~ ^^

tp 'sakit' dipermainkan boleh tahan juga peritnya..hanya menjadi tempat persinggahan & diperlakukan bagai diri ini tiada nilai..memberi harapan sekadar suka2 & mengundur diri tanpa berita..bukan sekali dua tp berkali2 sampai satu saat rasa dah xde perasaan lagi..tp tidak mengapa..org kata, jika hubungan dgn yg lain bermasalah..jaga hubungan dengan Allah..kerana cinta DIA tiada penghujungnya~

AmirFX said...

Kena muhasabah diri sentiasa bro.. Mungkin belum jodoh..

luahfikiran said...

SALAM,
Singgah dan Ucapan selamat tahun baru 2012M dan 1433H drpd LF dan isteri. Mendoakan moga kita semua sentiasa di atas landasanNYA.

Syakirah Rozuan said...

Cinta pada yang Maha Esa adalah cinta yang kekal abadi :>

hudahassan said...

pergggghhh . entry best , tapi sy belom pernah putus cinta . mngkn sbb sy blom ade bF ag kowt . haha . mlz nak pk ag , muda ag kowt . plus , klu bercinta , then putus , meroyan pulakkk mcm awk ckp tuh .

Bulan Syurga Firdausi said...

Allah masih cinta kita..

mamawana said...

Nice words. I like it very much.

http://nurqasehbiz.blogspot.com/2011/12/penghargaan-bagi-yang-cemerlang.html

Ati Masrif said...

bila putus cinta
dekat diri dgn yang maha Esa
insyaAllah...jiwakan tenang :)


selamat menyambut tahun 2012

jumpa lagi tahun depan di maya :)

MaryaYusof said...

Salam, alhamdullillah setakat ni tak pernah lg putus cinta smp setengah mati... frust nongeng2 tu biasele... heheee ;)

Teenager Housemaid said...

saya tak pernah putus cinta sebab tak pernah bercinta..huhu..

BLADE EDGE said...

tu pasal la kdg2 malas nk pikir sgt pasal hubungan cintun2 ni..baik tumpu pd keje dulu. esok2 dah ada duit ker, kete ker, apa2 keperluan smua cukup, baru la pikir pasal hubungan ni. kalo pikir awal2 pun mcm xde ape sgt..kdg2 tu, setgh2 org, xde makwe pun blh idup apeeee :-)

delarocha said...

putus cinta perkara biasa... hadapi dengan tenang :-)

fadh leyanie said...

putus cinta bukan bermaksud tiada penyambungnya..

nabila azmi said...

untunglah awk dah immune...sy xdpt nak immune lagi...

ajashar said...

biarlah putus cinta 10 kali pun..menangis mcm bayi pun x gunee..klu xde jodoh , xde jugak..


yg pasti, one fine day, akan jumpe jodoh..

:))..

fany wany said...

umak aihh.
mendalam sungguh

Woofer Storm said...

putus cinta itu sakit bro..

#tapi tak perlu nak menyeksakan diri kan3?kalau takut nak bercinta,tak perlu nak jatuh cinta..heheee

si para para said...

cinta.. abadi.. cinta.. cinta padaNya.. cinta satu.. kekal selamanya..

Nelly The Strange said...

Nice !!!

So Shy Lady said...

bcinta sblum kahwin tu lbih byk mdkatkn diri pd syaitan. so t.yah bcinta lah dik. bknan, msuklah mminang then kawin. bcinta slpas kawin kan lbih indah ;)

Alieza Dayasari said...

BILA PUTUS CINTA .. TERIMA DGN HATI TERBUKA K....
PESANAN UTK SEMUA...

Marcella said...

dah lali???hebat..



kita bisa menuturkannya,namun saat menghadapinya,hanya hati yang menanggungnya...


p/s:"ter" jiwang..hehehe

akuzle ayu said...

fuhhhh!!! nk beskot raya tuh gaks...

norhidana said...

ahak2 dik... ko pun jiwang berkarat2 yek,dlm hati ada tmn gk ye...

kisah pts cinta mmg kadang tu bt org pening,sbb tu org tua2 selalu ckp...kalu bercinta jgn sepenuh hati simpan skit utk diri sndiri..supaya kalu frust tak lah menonggeng2 sampai hilang pedoman diri...

akak penah pts cinta tp tak pernah menangis sbb pts cinta...

ierdahaszahida said...

bukan putus cinta lagi dah...putus kasih sudaa..apa pun yg terjadi pasti ada hikmah dari Allah..kerana setiap rencananya pasti yg terbaik utk hambanya...nice entry...

ashra said...

pernah sekali putus cinta =)
alhamdulillah,masing2 da pun bahagia dgn pasangan masing2..
hikmahnya besar =)

Miziey said...

Guwa tak pernah putus cinta. Semua cinta guwa pecah jer, tak putus2. Mungkin cinta guwa ni dibuat dr kristal kot. Hahah.

wan nurul hezrina said...

putus cinta sesama manusia mungkin bersifat sementra n akn diganti dgn lebih baik n serasi...tapi putus cinta ngan ALLAH adakah di neraka tempatnya..huhu

bak kata dhia..jgn cintai dhia lebih dr ALLAH..

محمد رازيق said...

amin: yerp min. betul. aku setuju. cinta Allah cinta segalanya

PCL: hehe. sakit lebih kurang camtu cik li.. haha. boleh tahan sakitnya. haha

telor opwer: yerp, aku pun setuju bro, ngan amin.

gedek: uncle sriau eh?? haha. bahaya

Sha.N : betullah Sha.. bercinta ini indah sementara jer. yang best kalau lepas kahwin..

cikya: hehe.. cikya mcam pernah alami jer ni.. hehe. betul, sakit.. kalau boleh pas ni saya nak cinta lepas kahwin.. hehe.. baru feel.. lagu tu motivasi diri cikya. hehe

yayah: betulyayah. Allah itu maha pengasih. mahu kita belajar dari kesilapan kita.

adeeya: terima kasih deeya :)

shuhaida: tq syu. ayat biasa2 jer.

lieynanilaz: lagu patah seibu yer?? hehe

imah: tq sis. yerp bukan geli2 n gedik2, but for kahwin. hehe

Balqis: hehe. saja minat lgu ni. haha. stuju, cinta sesorng adalah kerana cinta pada-Nya.

sisdee: betul, cinta manusia biar berpada, tapi cinta pda tuhan tiada sempadan

fatiema: hehe.. tu lah. imun.. tapi pasni tak nak lagi. haha

asuhara: saja aku nak kasi die tersedak.. hehe. jeles tgk dia.. haha

Dinas aldi: yerp, setuju kak :0

niezam: hehe. lagu tu lagik lentok bro.. haha. meraung aku.. hehe

akuamir: absolutely agree!! thnx amir.

mr clive: yerp. life must go on :0

alieza: yerp, jagan dilayan putus cinta, takut putus asa jadinya.

pari-pari: :)

aimaniman: hehe. betul tuh kak. saya pun rasa.. hehe. tq kak..

ridzuan: hehe. guling2 ke bro.. bahay.. hehe

aiez: waalaikumusslam aiez. betul ke? wah ko ngan aku bnyk persamaan ni. nanti boleh sharing lagi bro.. hehe

macy: kena terus kuat macy, tak boleh lemah2 lagi.. huhu

miszmaryane: hehe.. kena baca smbil nyanyi. baru paham kot. hehe

erma: hehe.. sy tak yakin ada org nak bc nanti. minat itu ada.. inshaallah, satu hari nanti :) tq support n bc blog sy :)

mr sepet; biasa2 bro.. salam kenal. thnx dtg. :)

droppucino: thnx bag link :)

hakimy zamrI :terima kasih bro!

sal ijou: setuju. peritnya dipermainkan.. betul, cinta Allah cinta hakiki..

AMirFX: betul bro. thnx atas nasihat.

LUAHFIKRAN: selamat tahun baru juga dato'. inshaallah, amin.

syakirah: yerp, cinta pada yang Esa cinta abadi :)

hudahassan: terima kasih huda.. hehe.. jgan raselah, tak bets.. hehe

Bulan syurga firdausi: yerp, setuju bro.

mamawana: terima kasih mamawana

kak ati: tq kak ati. inshaallah moga bertemu tahun 2012..

marya yusof: alhamdulillah.. mintak jauh la.. sakit tuh.. hehe

teenager: bagus, bercinta lepas kahwin lebih baik..

blade dge: betul. saya setuju. terima kasih atas nasihat.. muhasabah bersama

delarocha: slelau putus yer bro?? hehe

fadh: yerp, setuju. tetap akan bersambung

woofer: betul bro. tak yah lah nak bunuh diri bagai. hehe

si para: yerp. setuju. cinta Allah, cinta hakiki.

Nelly: Thanx!

so shy lady: setuju kak.. terima kasih atas nasihat. inshaallah.. nak mntrak tips dari akak.

marcella; hehe. tak hebat pun.. betul, sy setuju.

kak ayu: hehe. boleh beli masa nak raya..

norhiodana: hehe.. sy jiwang karat gak kak.. hehe.. wah, kak noleh kasi tips tak untuk tidak menagnis kerna cinta?? hehe

ierda: thnx ierda, yup, saya setuju ngan ierda..

ashra:alhamdulillah. setiap itu berhikmah.

miziey:haha, cinta ko pecah bro? macam pecah kaca?? hehe. ok kristal.. hehe

hezrina:yerp setuju kak. putus cinta dengan Allah sgt bahaya. minta dijauhi.

susulemakmanis said...

ape2 pon,biskut cream creaker mnjadi kegilaanku!hehe

salemaziz said...

salam kenal. entry ni bagus. jgn putus cinta dengan Allah. insyaAllah :)

NoorVictory said...

Wohoo!

Sekali cukup!

Sakit dia cuma yang rsa je tau.

*seram

Myera Nyera said...

44 kali tu yang tak boleh blah haha

Wardah Alisya said...

Cinta.dia datang tanpa diundang.dia pergi juga tidak disangka..tapi kenangan cinta itu bisa membunuh.